"כל עוד אני בבית אין לי חשק ללמוד ולהתרכז בהרצאות": קשיים ואתגרים בקרב סטודנטים ערבים פלסטיניים בישראל בתהליך ה'למידה מרחוק' בצל הקורונה

אבתסאם ברכאת, טל מלר

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מאמר זה בוחן את חווית ה'למידה מרחוק' שעם פרוץ מגפת הקורונה נכפתה גם על סטודנטים פלסטינים הלומדים במכללות בצפון. רוב המחקרים מצביעים על כך שבימים כתיקונם 'למידה מרחוק' מעודדת עצמאות ומגבירה את המוטיבציה בקרב לומדים. נוסף על כך, היא מאפשרת לסטודנטים מקבוצות מוחלשות לרכוש השכלה ובמקביל להיענות למחויבויות חברתיות וכלכליות. המחקר הנוכחי מצביע על האתגרים שלמידה זו מזמנת לסטודנטים מאוכלוסיות מוחלשות. הפערים הכלכליים, החברתיים והדיגיטליים, שהתעצמו בעת הנוכחית הם בחלקם נגזרת של מדיניות תקציבית בלתי שוויונית מבחינה אתנו-לאומית שנמשכת מעל שבעים שנה. זהו מחקר איכותני המתבסס על ראיונות שנערכו עם סטודנטים פלסטיניים בישראל (N=27) הלומדים לתואר ראשון במכללות בגליל. ביניהם נשים וגברים וכאלה שהם דור ראשון להשכלה גבוהה. הממצאים מצביעים על התמודדות עם קשיים ואתגרים מורכבים בהקשר של 'למידה מרחוק': בעיות בתקשורת והיעדר סביבה פיזית מתאימה, חוסר יכולת לתמן בין הפעילות החברתית והמחויבויות המשפחתיות לבין הפעילות האקדמית. ה'למידה מרחוק' מהדהדת ומעצימה גם קשיים לימודיים שוטפים, כמו אי-מסוגלות עצמית ללמידה. (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Title of host publicationאתנוגרפיה בהולה
Subtitle of host publicationפרספקטיבות חברתיות על מגפת הקורונה
Editorsהגר חג'ג' ברגר, גד יאיר, טובה גמליאל
Place of Publicationרמת גן
Publisherאוניברסיטת בר-אילן
Pages181-212
Number of pages32
ISBN (Print)9789652266507
StatePublished - 2023

IHP Publications

  • ihp
  • Arab students -- Israel
  • COVID-19 (Disease) -- Psychological aspects
  • COVID-19 Pandemic, 2020-
  • Computer-assisted instruction
  • Digital divide
  • Education, Higher
  • Palestinian Arabs

DanaCode

  • danacode
  • 011000203452

Cite this