TY - CHAP
T1 - כיצד נעשין "צדיק גמור"?: טיפולוגיה של שינויים במעבר תימות ממזרח למערב: עיון השוואתי בשתי תימות: נתן דצוציתא, החלוק המבהיק
AU - ליפסקר, אבידב
N1 - למאמר מצורפים הנספחים הבאים: נספח 1: סיפורי "חיבור יפה מהישועה"; נספח 2: נתן דצוציתא - רשימת הגרסאות; נספח 3: החלוק המבהיק - רשימת גרסאות; נספח 4א: נתן דצוציתא - כתב יד אוקספורד בודליאנה Or. 135 "מעשה במר עוקבא"; נספח 4ב: נתן דצוציתא - כתב יד אוקספורד בודליאנה Or. 135 "מעשה בחסיד אחד"; נספח 5א "נתן דצוציתא - כתב יד ירושלים, בית ספרים 8,3182 (כתב יד ברייל) אשכנז "מעשה בעקיבא"; נספח 5ב: החלוק המבהיק - כתב יד ירושלים, בית הספרים 8,3182 (כתב יד ברייל) אשכנז, עמ' 117ב-118ב;
PY - 2006
Y1 - 2006
N2 - למי שמבקש להתבונן בדרכי העברתו של הסיפור היהודי מצפון אפריקה אל קהילות אשכנז, מהווה 'חיבור יפה מהישועה' נקודת מוצא נוחה, בהיותו תחנת דרך ראשונה מסוגה במסלול התפתחותו של הסיפור היהודי. בחיבור זה מאת ר' ניסים בן יעקב מקירואן מראשית המאה האחת עשרה נאספו כשישים סיפורים מן התלמוד, לגנדות, משלים ואמרות. החידוש העיקרי במעשה עריכה זה הוא בכך שחומרי הסיפור לא שובצו בתוך מסגרת דרשנית לפרשיות התורה, כדרך שאנו מוצאים במדרש הקדום ובמדרשי ימי הביניים עד ליצירה זו, שכולה עריכה ספרותית עצמאית, הממודרת על פי צרכים דידקטיים מורליים, שהמחבר קבע את סדריה ואת סגנונה. 'חיבור יפה מהישועה' הוא אפוא היצירה הספרותית הבולטת ביותר במזרח, ובה יש כדי לראות ראש דרך להתפתחותן של אסופות מאוחרות יותר באיטליה, בפרובנס ובאשכנז. אסופתו זו של ר' ניסים מקירואן, הבנויה כשלעצמה על מערכת מורכבת של תפיסות חברתיות, דתיות ופילוסופיות, יכולה בהיקפה הגדול יחסית להוות חומר ייצוגי להשוואה לחומרי סיפור שעברו לאשכנז, הן מבחינת הברירה של החומר, דהיינו בחירת הסיפורים עצמם, והן מבחינת עיצובו הספרותי במישורים השונים, שבהם הוא צריך להיבחן בחינה ביקורתית: העלילה, הלשון, והשיח הספרותי.
AB - למי שמבקש להתבונן בדרכי העברתו של הסיפור היהודי מצפון אפריקה אל קהילות אשכנז, מהווה 'חיבור יפה מהישועה' נקודת מוצא נוחה, בהיותו תחנת דרך ראשונה מסוגה במסלול התפתחותו של הסיפור היהודי. בחיבור זה מאת ר' ניסים בן יעקב מקירואן מראשית המאה האחת עשרה נאספו כשישים סיפורים מן התלמוד, לגנדות, משלים ואמרות. החידוש העיקרי במעשה עריכה זה הוא בכך שחומרי הסיפור לא שובצו בתוך מסגרת דרשנית לפרשיות התורה, כדרך שאנו מוצאים במדרש הקדום ובמדרשי ימי הביניים עד ליצירה זו, שכולה עריכה ספרותית עצמאית, הממודרת על פי צרכים דידקטיים מורליים, שהמחבר קבע את סדריה ואת סגנונה. 'חיבור יפה מהישועה' הוא אפוא היצירה הספרותית הבולטת ביותר במזרח, ובה יש כדי לראות ראש דרך להתפתחותן של אסופות מאוחרות יותר באיטליה, בפרובנס ובאשכנז. אסופתו זו של ר' ניסים מקירואן, הבנויה כשלעצמה על מערכת מורכבת של תפיסות חברתיות, דתיות ופילוסופיות, יכולה בהיקפה הגדול יחסית להוות חומר ייצוגי להשוואה לחומרי סיפור שעברו לאשכנז, הן מבחינת הברירה של החומר, דהיינו בחירת הסיפורים עצמם, והן מבחינת עיצובו הספרותי במישורים השונים, שבהם הוא צריך להיבחן בחינה ביקורתית: העלילה, הלשון, והשיח הספרותי.
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?query=any,contains,9652262242&tab=LibraryCatalog&search_scope=MyInstitution&vid=972NNL_ULI_C:MAIN&offset=0
M3 - פרק
SN - 9652262242
SP - כרך א', 193-220
BT - מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת היהודית (קובץ בעריכת אבידב ליפסקר ורלה קושלבסקי)
PB - הוצאת אוניברסיטת בר אילן
CY - רמת גן
ER -