יעילות למידה מבוססת סימולציה ויעילות התכנית ל"סמכות מכבדת" לפיתוח הכשירות המקצועית של סטאז'רים בהוראה באינטראקציות קונפליקטואליות

מאירה איזנהמר, עפר אל-יגור, אמתי זיו, זמירה מברך, טל רחמים

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

    Abstract

    שנת עבודתם הראשונה של המורים, מוגדרת כשנת סטאז'. הערכה חיובית פורמלית בסיומה, מהווה תנאי לקבלת רישוי להוראה. המחקר בארץ ובעולם מדגיש, כי המעבר ממעמד "סטודנט להוראה" למעמד מורה מן המניין, הוא מעבר מורכב בו על המורה המתמחה להתמודד עם קשיים מהותיים, הן ברמה האישית והן ברמה המקצועית. המחקר הנוכחי בודק את יעילותן של שתי תכניות הדרכה ייחודיות למורים מתמחים ואת יכולתן, באופן פרטני ובמשולב, לשפר את התנהלותם המקצועית של הסטאז'רים במשימתם המורכבת. 1. "למידה מבוססת סימולציה". תכנית זו מופעלת בשיתוף עם המסר, המרכז הארצי לסימולציה רפואית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. ייחודה של התכנית הינו הכשרה מעשית של מורים מתמחים באמצעות מפגש מובנה עם שחקנים המאפשרים התנסות בסימולציות של מצבי קיצון בהוראה, תוך תיעוד אודיו-ויזואלי וקבלת משוב מהשחקנים, מהעמיתים וממדריכים באמצעות תיחקור קבוצתי המבוסס על הצילום. 2. התכנית ל'סמכות מכבדת'. תכנית זו מופעלת בשיתוף עמותת "חינוך לחיים". היא מאפשרת למתמחים רכישת אסטרטגיות הרלוונטיות להתנהגויות יעילות במצבי קונפליקט, באינטראקציות שבין מורה לתלמיד/ים. המחקר החל בפיילוט, בו נבדקו כלי המחקר. בשלב השני, נבדקה התרומה הייחודית של כל אחת מהתכניות ויעילות השילוב ביניהן. במאמר תידון יעילותן של התכניות, בנפרד ובמשולב, במתן מענה הולם לצרכי המורים המתמחים, זאת באמצעות הממצאים שהתקבלו בניתוח צילומי וידיאו של הסימולציות. כן יוצגו המשמעויות הנגזרות ממנו, באשר לטיוב תהליך ההתמחות. (מתוך המאמר).
    Original languageHebrew
    Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
    Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
    Pages17-23
    Number of pages7
    StatePublished - 2010

    IHP Publications

    • ihp
    • Crisis management
    • First year teachers
    • Learning
    • People with social disabilities -- Education
    • Simulation games
    • Student teachers
    • Student teaching
    • Teacher-student relationships
    • Teaching

    Cite this