TY - JOUR
T1 - ייצור אותנטיות בפרופילים מזויפים בפייסבוק
AU - פולאק, מורן
AU - ינושבסקי, גליה
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - לצד יצירת כלים חדשים לחיפוש מידע וגיבוש ידע על משתמשים אחרים, צמיחתן של הרשתות החברתיות הולידה גם סכנות חדשות האורבות לאמיתות המידע. אחד מהאתגרים שמציבה הרשת בפני אחזור המידע היא התופעה של זייפנות פרופילים, תופעה שנפוצה ברשת החברתית "פייסבוק" (Facebook). מדיניות פייסבוק אוסרת על פרופילים מזויפים, ואם זייפני הפרופילים מצליחים לגבור עליה הרי זה משום שהפרופיל שהם מציגים הוא לעיתים מזומנות בעל נראות אותנטית. מאמר זה מבקש לבחון את האסטרטגיות החזותיות והמילוליות לייצור אותנטיות בפרופילים מזויפים ברשת החברתית פייסבוק (Facebook) כפי שאלה באות לידי ביטוי בטקסט הדיגיטלי, וזאת באמצעות ניתוח תוכן איכותני של פרופילים מזויפים. תרומתו של המחקר באיתור התכונות הנדרשות על מנת שפרופיל ייתפס כאותנטי או כבדוי. המקרים שנאספו חושפים לא רק את מרכיבי הזהות הבדויה, אלא גם את המוטיבציות ליצור זהות כזאת. כן מצביע המחקר על כך שניתן לתפוס פעולות דיגיטליות ברשת החברתית כמופע של אותנטיות ובדיה.המחקר מסיק כי יש מספר מרכיבים חזותיים, מילוליים ואינטראקטיביים המאפשרים להעריך את מידת האותנטיות או הזיוף של פרופיל נתון. ראשית, אופן מילוי שדות התוכן: פרטים אישיים, סוג המידע שאותו בוחר בעל הפרופיל לחלוק או להצניע, סוג התמונות ומידת השימוש בהן. שנית, מידת הפעילות בפרופיל: מספר חברים ושכיחות התיוג של בעל הפרופיל בתמונות. כמו כן המחקר מצביע על שני סוגי מוטיבציה ליצירת פרופיל מזויף: האחד הוא קידום עסק ויחסי ציבור והשני מניעים אישיים.לבסוף, מאמר זה הוא חלק משורה של מחקרים העוסקים בחקר "כשלים" בתרבות האינטרנט, כמו ספאם, ג'אנק מייל, פייק-ניוז ופרופילים מדומים. אך לפי מסקנות העבודה, למעשה הפרופיל המזויף אינו בגדר כשל. פרופילים מזויפים הם במידה רבה הבניה של פייסבוק עצמה, כיוון שלחברה אינטרס לסייע למפרסמים להגיע לצרכן. נוסף לכך, המשתמשים היוצרים פרופיל מזויף עוקפים במכוון את קריטריון האותנטיות הצר של פייסבוק ובכך עושים שימוש מודע ומושכל בכלים הקיימים להשגת תוצאות מבוקשות. (מתוך המאמר)
AB - לצד יצירת כלים חדשים לחיפוש מידע וגיבוש ידע על משתמשים אחרים, צמיחתן של הרשתות החברתיות הולידה גם סכנות חדשות האורבות לאמיתות המידע. אחד מהאתגרים שמציבה הרשת בפני אחזור המידע היא התופעה של זייפנות פרופילים, תופעה שנפוצה ברשת החברתית "פייסבוק" (Facebook). מדיניות פייסבוק אוסרת על פרופילים מזויפים, ואם זייפני הפרופילים מצליחים לגבור עליה הרי זה משום שהפרופיל שהם מציגים הוא לעיתים מזומנות בעל נראות אותנטית. מאמר זה מבקש לבחון את האסטרטגיות החזותיות והמילוליות לייצור אותנטיות בפרופילים מזויפים ברשת החברתית פייסבוק (Facebook) כפי שאלה באות לידי ביטוי בטקסט הדיגיטלי, וזאת באמצעות ניתוח תוכן איכותני של פרופילים מזויפים. תרומתו של המחקר באיתור התכונות הנדרשות על מנת שפרופיל ייתפס כאותנטי או כבדוי. המקרים שנאספו חושפים לא רק את מרכיבי הזהות הבדויה, אלא גם את המוטיבציות ליצור זהות כזאת. כן מצביע המחקר על כך שניתן לתפוס פעולות דיגיטליות ברשת החברתית כמופע של אותנטיות ובדיה.המחקר מסיק כי יש מספר מרכיבים חזותיים, מילוליים ואינטראקטיביים המאפשרים להעריך את מידת האותנטיות או הזיוף של פרופיל נתון. ראשית, אופן מילוי שדות התוכן: פרטים אישיים, סוג המידע שאותו בוחר בעל הפרופיל לחלוק או להצניע, סוג התמונות ומידת השימוש בהן. שנית, מידת הפעילות בפרופיל: מספר חברים ושכיחות התיוג של בעל הפרופיל בתמונות. כמו כן המחקר מצביע על שני סוגי מוטיבציה ליצירת פרופיל מזויף: האחד הוא קידום עסק ויחסי ציבור והשני מניעים אישיים.לבסוף, מאמר זה הוא חלק משורה של מחקרים העוסקים בחקר "כשלים" בתרבות האינטרנט, כמו ספאם, ג'אנק מייל, פייק-ניוז ופרופילים מדומים. אך לפי מסקנות העבודה, למעשה הפרופיל המזויף אינו בגדר כשל. פרופילים מזויפים הם במידה רבה הבניה של פייסבוק עצמה, כיוון שלחברה אינטרס לסייע למפרסמים להגיע לצרכן. נוסף לכך, המשתמשים היוצרים פרופיל מזויף עוקפים במכוון את קריטריון האותנטיות הצר של פייסבוק ובכך עושים שימוש מודע ומושכל בכלים הקיימים להשגת תוצאות מבוקשות. (מתוך המאמר)
UR - https://merhav.nli.org.il/primo-explore/search?vid=ULI&lang=iw_IL&query=lsr10,contains,001087980
M3 - מאמר
SN - 1565-544X
JO - מידעת
JF - מידעת
ER -