חקר מקרה של מרכז למידע ולייעוץ לתושב בספריית "כותר ראשון" בראשון לציון

נירה שלום, שפרה ברוכסון-ארביב, יהודית בר אילן, שיזף רפאלי, גלעד רביד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר הייתה להבין כיצד פועל מרכז המידע ולתאר את אופן פעולתו, לבחון איך הוא משווק את עצמו לציבור, מהם המאפיינים של הפונים למרכז, מה תחומי המידע שבהם הם מתעניינים ובאיזו מידה מצליח המרכז לענות על צרכיהם. מכיוון שמרכז המידע הוא חלק מהספרייה הציבורית נבחנו גם יחסי הגומלין ושיתוף הפעולה בין מרכז המידע לספרייה. מתודולוגיה: במהלך שלושה חודשים ב-2010 נערכו 84 ריאיונות עומק עם תושבים שהגיעו למרכז לקבלת מידע. בנוסף לזאת, נערכו תצפיות על המפגשים עם הפונים במרכז כמו גם שיחות עם המתנדבים הנותנים שירותי ייעוץ ועם מנהלת המרכז. לבסוף, ניתחנו את החומרים הכתובים שאותם מפרסם המרכז. ממצאים: הפונים למרכז הם גברים ונשים, נשואים, רובם ילידי הארץ דוברי עברית, או עולים ותיקים הנמצאים בארץ יותר משני עשורים, בטווח גילאים שבין 40 ל-50 . הפונים הם בעלי השכלה תיכונית לפחות. הנושאים העיקריים שבהם פנו האנשים לקבל ייעוץ היו יחסי עובד-מעביד, ייעוץ משפטי, מילוי טפסים, פתיחת עסק וצרכנות. ניתוח החומר הכתוב מלמד כי המרכז הציב לעצמו שתי מטרות. הראשונה, לתת לפונים שירותי מידע עדכני ומותאם. המטרה השנייה הייתה למצב את הספרייה כארגון דינמי וחדשני. הממצאים מלמדים שיש רק שיתוף פעולה מצומצם בין המרכז לבין הספרייה והיותו של המרכז חלק מהספרייה אינו תורם להגברת המוניטין שלה בקרב הציבור. המסקנות העולות מממצאי המחקר מלמדות על צורך להדק את הקשרים בין המרכז לבין הספרייה הציבורית וכך למנף את הספרייה ואת פעולות המרכז. בנוסף לזאת, חשוב להגיע גם לאוכלוסיות מוחלשות שבוודאי נזקקות למידע כדי להתנהל ביומיום. מומלץ שהמידע הניתן לציבור יכלול גם הסבר בנוגע לשאלה כיצד המערכות מתנהלות ומהם החוקים והנהלים העומדים ביסוד פעולותיהם. מידע כזה יתרום להעצמה של הציבור בבואו להתמודד עם בעיות דומות בעתיד. מחקר זה מספק הזדמנות חשובה למוסדות המספקים שירותים לציבור ללמוד ולקבל משוב מתוך הידע שנצבר במרכז, כדי לשפר את התנהלותם ועל מנת להיות יותר רגישים לצורכי הציבור. כמו כן, הממצאים מלמדים כי ניתן לבנות בתוך ספרייה ציבורית מרכז מידע לציבור ובכך למצב אותה במקום חשוב בקהילה, אולם יש להקדיש חשיבה נוספת לבניית יחסי גומלין בין השירותים שנותן מרכז המידע לבין הספרייה ולאינטגרציה ביניהם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)17-33
Journalמידעת
Volume8
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Information services
  • Public libraries
  • Rishon LeTsiyon (Israel)

Cite this