Abstract
המאמר משווה בין עמדתו של הרב קוק בסוגיית לימודי חכמות כלליות, לבין עמדתו של הגר"א בסוגיה זו. בשל כך שהרב קוק למד בישיבת וולוז'ין, מיסודו של ר' חיים מוולוז'ין, תלמיד הגר"א, אפשר להניח כי שם נחצבו חלק מרעיונותיו. המאמר מעלה כי הן הרב קוק והן הגר"א תמכו באופן עקרוני בלימוד חכמות כלליות בהיותן כלי להשלמת לימוד התורה ועבודת ה' של האדם, וניתן למצוא סימוכין גם לטענה כי הם ראו את לימוד החכמות לא כבעל ערך אינסטרומנטלי בלבד, אלא כנושא ערך עצמי מהותי לפיתוח האדם. המאמר נוגע בנקודות דמיון נוספות בין הרב קוק לגר"א בנושא זה כמו ההבחנה שהם עושים בין לימודי חכמות הטבע ללימוד הפילוסופיה, היחס שלהם לשימוש בכלים מדעיים בלימוד התורה, ההנחיה שלהם כי על כל אדם ללמוד תחומים המתאימים לו בהתאם לנטייתו האישית וכן התייחסותם לחשיבות שיש בלימוד החכמות הכלליות כמקנות לאדם מקצוע ופרנסה, וכן עמדתו כי לימוד החכמות הכלליות נחוץ לצורך השפעה על רוח הדור, התייחסות שלא ניתן למצוא להן מקבילות בדברי הגר"א. בדבריהם של שני האישים אפשר למצוא גם הסתייגיות שונות מלימודי החכמות הכלליות, אם כי נראה שגישתם הכללית תומכת בלימודים אלו (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 65-69 |
Number of pages | 5 |
Journal | בדד: כתב-עת לעניני תורה ומדע |
Volume | 19 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Civilization, Modern
- Elijah ben Solomon -- 1720-1797
- Judaism
- Judaism and science
- Subsistence economy