Abstract
הערכה רווחת במרחב הציבורי ובמרחב האקדמי גורסת כי קיים חסר ממשי ביוצרים מזרחיים ובייצוג הולם של מזרחיות במדף ספרות הילדים והנוער הישראלית. במחקר זה נטען כי הערכה רווחת זו מטשטשת מציאות ספרותית וחוץ-ספרותית מורכבת. בחינת פרסומים משנות הארבעים של המאה העשרים ועד עתה, מעלה כי קיים קורפוס עשיר של ספרות ילדים ונוער ישראלית מזרחית, אלא שברובו הוא חסר נראות במרחב הציבורי, בהיותו מפוזר ודחוק לשוליים. על מנת להאיר את קיומו של הקורפוס – להעניק לו נראות ולהמחיש את אפשרות הצגתו במסלול של רצף ומלאות היסטורית ותמטית, המאמר מציג מקרה מבחן: ייצוגים ספרותיים של דמות התלמיד המזרחי – ובהרחבה, ייצוגי יחסן של דמויות מזרחיות להשכלה, ללימוד ולקריאת ספרות יפה – ביצירות לילדים ונוער שראו אור בארץ בין שנות הארבעים של המאה העשרים ובין העשור השני של המאה העשרים ואחת. ההצבעה על קיומו של קורפוס מזרחי בתחום ספרות הילדים והנוער מאירה את קיומו של תחום שעד היום כמעט שלא זכה להתייחסות מחקרית. יתר על כן, הפניית תשומת לב מחקרית לתחום זה תאפשר להעריך מחדש הנחות רווחות במציאות החוץ-ספרותית. על כן המאמר נחתם בהצבת שאלות נוספות הממחישות את נחיצותם של מחקרי המשך. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 15-44 |
Number of pages | 30 |
Journal | בין השורות |
Volume | 3 |
State | Published - 2018 |
IHP Publications
- ihp
- Children's literature
- Sephardim in literature
- Mizrahim in literature
- School children
- Stereotypes (Social psychology)