Abstract
מאמר זה עוסק בשינוי שחל בישראל בשוויון ההזדמנויות לרכישת השכלה גבוהה בין שכבות חברתיות-כלכליות ומציע כיוון חדש למחקר שיטתי של משתנים שטרם נחקרו יחד. המאמר בוחן כיצד התרחבותם של ההשכלה הגבוהה ושל הפערים הכלכליים בישראל בעשורים האחרונים השפיעה על אי-השוויון בהזדמנויות לרכישת השכלה. חלקו הראשון של המאמר עוסק בהבחנה התאורטית בין המושגים אי-שוויון ואי-שוויון בהזדמנויות. חלקו השני מתאר את הקשרים בין התרחבות מערכת ההשכלה לבין אי-שוויון בהזדמנויות להשכלה ואת השפעתו האפשרית של אי-השוויון הכלכלי על אי-שוויון בהזדמנויות אלו. חלקו האחרון של המאמר עוסק בישראל כמקרה מבחן. בחלק זה ייסקרו השינויים שחלו בעשורים הקודמים בהשכלה הגבוהה, באי-שוויון כלכלי ובאי-שוויון בהזדמנויות להשכלה. על בסיס נתונים על ישראל, כפי שהופיעו בסקר החברתי האירופי (European Social Survey - ESS), בסקר החברתי הבין-לאומי (International Social Survey Programme - ISSP) ובסקר ההכנסות הבין-לאומי (Luxembourg Income Study - LIS), נראה כי ההתרחבות הניכרת שחלה בעשורים האחרונים במערכת ההשכלה לא תרמה לצמצום הפערים בין שכבות חברתיות בסיכויי הזכאות לתואר אקדמי, בין השאר בשל עליית אי-השוויון הכלכלי. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 101-124 |
Number of pages | 24 |
Journal | מגמות: רבעון למדעי ההתנהגות |
Volume | 53 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2018 |
IHP Publications
- ihp
- Education
- Education, Higher
- Educational equalization
- Social integration
- Wage differentials