Abstract
הורים לילדים עם אוטיזם הם אוכלוסייה פגיעה המדווחת על תחושת מסוגלות הורית נמוכה ביחס לשאר האוכלוסייה. בזמני משבר, דוגמת מלחמה, שבהם רמת הדחק ההורי עולה באופן משמעותי, חשוב להבין אילו משאבים עשויים לתרום לתחושת המסוגלות ההורית. ממחקרים עולה, כי משאבי הגמישות הפסיכולוגית והתפקוד הרפלקטיבי תורמים בצורה מהותית למסוגלות ההורית. עם זאת, המחקר על אודות היבטים הוריים בקרב הורים לילדים עם אוטיזם בעת מלחמה מוגבל. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההבדלים במסוגלות ההורית, בגמישות הפסיכולוגית ובתפקוד הרפלקטיבי בקרב הורים לילדים עם אוטיזם בשגרה ובמלחמה. כמו כן, המטרה הייתה לבחון את הקשר בין מידת הגמישות הפסיכולוגית ומידת התפקוד הרפלקטיבי לבין מידת המסוגלות ההורית בקרב ההורים בשגרה ובמלחמה ולבחון אם זמן המדידה (שגרה לעומת מלחמה) ממתן קשרים אלו.במחקר השתתפו 140 הורים לילדים עם אוטיזם, 86 בזמן שגרה ו־54 בזמן מלחמה. ההורים ענו על ארבעה שאלונים: (1) שאלון דמוגרפי; (2) שאלון גמישות פסיכולוגית (Psy-Flex); (3) שאלון גמישות פסיכולוגית (PRFQ); (4) שאלון מסוגלות הורית (PSOC). ממצאי המחקר מעידים על כך שבעת מלחמה משאבי התפקוד ההוריים – מידת התפקוד הרפלקטיבי ההורי ומידת המסוגלות ההורית – גבוהים יותר בהשוואה לשגרה, בעוד משאב החוסן – גמישות פסיכולוגית – אינו שונה בין שני זמנים אלו. קשר חיובי נמצא בין מידת התפקוד הרפלקטיבי לבין מידת המסוגלות ההורית בקרב הורים לילדים עם אוטיזם הן בזמן שגרה הן במלחמה, בעוד הגמישות הפסיכולוגית נמצאה קשורה עם המסוגלות רק בזמן שגרה. לבסוף, זמן המדידה מהווה משתנה הממתן את הקשר שבין מידת הגמישות הפסיכולוגית ומידת התפקוד הרפלקטיבי לבין מידת המסוגלות ההורית. ממצאי המחקר מעלים צורך בהרחבת הידע באשר לצרכים הפסיכולוגיים והתפקודיים של הורים לילדים עם אוטיזם בזמן מלחמה. לנוכח הפגיעות שבה שרויות משפחות לילדים עם אוטיזם קיים צורך בפיתוח התערבויות קצרות־מועד לחיזוק התפקוד הרפלקטיבי של הורים לילדים עם אוטיזם בחירום. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 1-39 |
Number of pages | 39 |
Journal | חוקרים @ החינוך המיוחד |
Volume | 4 |
State | Published - 2024 |
IHP Publications
- ihp
- Autism
- War
- Autistic children
- People with disabilities -- Family relationships
- Parent and child
- Stress (Psychology)
- Critical thinking
- War -- Psychological aspects
- Adjustment (Psychology)
- Psychic trauma