התערבות טיפולית בגישה האקולוגית חינוכית ילדי גן "הדבורה" מפעילים מסעדה: תיאור מקרה

אילה מוקדס

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

בשני העשורים האחרונים חל שינוי משמעותי באופי ההתערבות הטיפולית במסגרות של החינוך המיוחד. במחקרים נמצא שעבודת צוות של קלינאי תקשורת בכיתה עם המחנך היא המודל המועדף במערכת החינוכית. בד בבד המרפאים בעיסוק התאימו את תכניות ההתערבות במערכת החינוך לשיפור הביצוע העיסוקי של התלמידים בסביבות החינוכיות שבהן הם מתפקדים באופן יום-יומי. אופי ההתערבות מבוסס על הגישה האקולוגית חינוכית המתרחשת בסביבה הטבעית של הילדים המאפשרת למידה חווייתית בהקשר המוכר לילד. באופן כזה ילד בעל עיכוב התפתחותי יכול לפתח את כישוריו השפתיים והמוטוריים בתהליך דומה לילדים בעלי התפתחות תקינה מתוך יחסי גומלין חברתיים עם מבוגר ועם ילדים אחרים. כל זאת בניגוד לטיפול בגישה הרפואית שהייתה נהוגה בעבר, שבמסגרתו התרחשה ההתערבות הטיפולית בחדר שקט מנותק מהקשר ומאינטראקציה חברתית. גן "הדבורה" בפתח תקווה פועל על פי הגישה האקולוגית חינוכית באמצעות מודל ההתערבות של התרחיש. חלק מתכנית ההתערבות הוקדש לבניית מערכת של שיתוף פעולה מלא בין כל הגורמים, החל בילדים ובמשפחותיהם וכלה בכל צוות העובדות בגן. המאמר מתאר את שלבי ההטמעה של תהליך התערבות באמצעות תרחיש בגן "הדבורה". (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)10-24
Number of pages15
Journalדפי יוזמה
Volume9
StatePublished - 2017
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • People with social disabilities -- Education
  • Early childhood special education
  • Kindergarten
  • Nursery schools
  • Social service -- Teamwork
  • Teams in the workplace
  • Children with disabilities
  • Children with disabilities -- Education (Preschool)
  • Intergroup relations
  • Social groups

Cite this