התאוריה הקלייניאנית וטיפול באמנות חזותית

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

במאמר מתואר כיצד באמצעות התיאוריה הקלייניאנית אפשר להמשיג ולהבין תהליכים המתרחשים בטיפול באמנות חזותית. קליין ראתה את תהליך יצירת ה"סמל" (SYMBOL) בהתפתחות הנפשית של התינוק במעבר בין שני שלבי התפתחות עיקריים הקורים בשנה הראשונה של החיים: "העמדה הסכיזו-פרנואידית", ו"העמדה הדפרסיבית". בעמדה הסכיזו-פרנואידית העולם נתפס באופן דיכוטומי של טוב ורע, והאובייקטים נחווים כטובים לגמרי או כרעים לגמרי. במעבר מהעמדה הסכיזו-פרנואידית לעמדה הדפרסיבית נוצר הסמל. מעבר זה כרוך בהתאבלות על אובדן האובייקטים האידיאליים והיכולות המאגיות של הסובייקט שהתקיימו בעמדה הסכיזו-פרנואידית. בעמדה הדפרסיבית כבר נוצרת הפרדה ברורה יותר בין האובייקט לבין סובייקט. טיפול באמנות מאפשר עיבוד תהליכים ראשוניים טרום-מילוליים באמצעות הבעה אמנותית בלא תלות במלל. מצב זה מאפשר התפתחות מסמל מוחשי לסמל מפותח יותר. באמצעות הביטוי האמנותי ובחינת תוצריו אפשר לעזור למטופל להבין בהדרגה את הקשר הקיים בין השניים ובין חייו, במטרה לחולל בהם שינוי
Original languageHebrew
Pages (from-to)45-51
Number of pages7
Journalטפול באמצעות אמניות
Volume3
Issue number2
StatePublished - 2004

IHP Publications

  • ihp
  • Art therapy
  • Arts -- Therapeutic use
  • Klein, Melanie
  • Symbolism

Cite this