השפעת הזהות האתנית על העדפות צרכנים: המקרה של ערביי מזרח ירושלים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מחקר זה בוחן לראשונה את השפעת הזהות האתנית הפלסטינית על העדפות צריכה של ערביי מזרח ירושלים. המחקר מספק תובנות בהתייחס להשפעת הזהות האתנית על תפיסת העסקים הפועלים באזור ייחודי זה, שהינו בלב העימות הישראלי- פלסטיני. באופן ספציפי, באמצעות שני ניסויים, שנערכו במזרח ירושלים, נבחנה העדפת הצריכה של תושבי מזרח ירושלים בהתייחס לעסקים הפועלים באזור, המוגדרים כעסקים בבעלות פלסטינית לעומת עסקים המוגדרים כעסקים בבעלות יהודית. התוצאות המרכזיות של הניסויים מצביעות על כך שרמת הזהות האתנית הפלסטינית הינה בעלת השפעה חיובית על הערכת עסקים בבעלות פלסטינית במזרח ירושלים, וזאת ללא תלות ברמת מעורבות המוצר. כמו כן, נמצא כי הקשר בין המשתנים אינו מתקיים כאשר מדובר במוצרים טכנולוגיים, כגון מחשב אישי, ו/ או כאשר העסקים בבעלות פלסטינית, אשר זמינים במזרח ירושלים, כגון בנקים בבעלות פלסטינית, אינם מעניקים מענה מספק לצרכי הצרכנים המתגוררים באזור זה. המחקר הנוכחי עשוי לסייע בפיתוח מתודולוגיה לבחינת שיקולי צרכנים בחברה הערבית בישראל. ממצאי המחקר מאפשרים למקד את מאמצי השיווק הרלוונטיים בהתייחס לקהל היעד, ובמקביל לכך לבחון אפשרויות הנוגעות להקמת עסקים קטנים במזרח ירושלים כתלות בתוצאות המחקר. בנוסף, תובנות אלו יכולות לסייע לקובעי המדיניות בכל הנוגע ליישום חוק יסוד ירושלים והחלטה מספר 3790 של ממשלת ישראל, אשר מקנה עדיפות מיוחדת בפעילותן של רשויות המדינה לפיתוחה של ירושלים, כבירת ישראל, בנושאים שונים, כדוגמת: כלכלה ותעסוקה, חינוך והשכלה גבוהה, תחבורה, שיפור השירות לאזרח, פיתוח תשתיות פנאי, מים וביוב וכן רישום מקרקעין. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)58-78
Number of pages21
Journalתיאוריה ופרקטיקה בניהול
Volume2
StatePublished - 2021

IHP Publications

  • ihp
  • Bank accounts
  • Business
  • Consumers
  • Consumers -- Psychological aspects
  • Ethnicity
  • Jerusalem (Israel : East)
  • Jewish-Arab relations
  • Nationalism
  • Palestinian Arabs
  • Palestinian Arabs -- Ethnic identity
  • Reliability
  • Restaurants
  • Supermarkets

Cite this