Abstract
האם שבעה-עשר השירים ה'תימניים' שהלחין משה וילנסקי השנים 1934-1958 לטקסטים של נתן אלתרמן הם אכן תימניים מבחינה מוזיקלית? השירים, שחלקם נכתבו להצגות ולמופעים של תאטרון ה'מטאטא' ו'לי-לה-לו', הוגדרו תימניים מלכתחילה בגלל הטקסט שלהם, העוסק בדמויותיהן הצבעוניות של יהודי תימן, בשפתם, בדימויים שכיחים בעולם האמונה שלהם וכדומה, ובמיוחד מפני שביצעו אותם זמרות תימניות; הבולטת שבהן הייתה שושנה דמארי, שווילנסקי פגש בה בתאטרון 'לי-לה-לו', וששמה נקשר בשמו והוא כתב לה לימים רבים מלהיטיו הגדולים. כדי לברר אם יש בשירים הנדונים יסודות מוזיקליים תימניים הם הושוו לפיוטים תימניים מסורתיים. נמצא שלחניו של וילנסקי נכתבו בדרך כלל על פי מסורת המוזיקה המערבית בסולמות מינור ומז'ור, והמזרחיות באה לידי ביטוי בהם בקישוטים דמויי סלסול שנוצרו מפיגורות מלודיות בנות שניים-שלושה צלילים דיאטוניים הנשנות לאורך השירים, בעוד מבנה הפראזות והטונליות מערביים לחלוטין. ללחן, להרמוניה ולפרמטרים מוזיקליים נוספים בשיריו של וילנסקי אין כמעט דבר משותף עם מאפייני הפיוט התימני, והם מעוררים רושם של תימניות רק בגלל יסודות חוץ-מוזיקליים.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 121-146 |
Number of pages | 26 |
Journal | קתדרה: לתולדות ארץ-ישראל וישובה |
Volume | 145 |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Alterman, Nathan -- 1910-1970
- Jews -- Yemen (Republic) -- Music
- Jews, Yemeni -- Eretz Israel
- Jews, Yemeni -- Israel
- Jews, Yemeni, in art
- Piyyutim
- Popular music