הרמב"ם - מיסטיקה בגבולות התבונה בלבד (הערות בעקבות משנתו של דוד בלומנטל)

חנה כשר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

היחס בין הרציונליזם למיסטיקה בתפיסתו של הרמב"ם הוצגה על ידי ישעיהו ליבוביץ בכפל פנים. גם אם המיסטיקה היא תוצר של הרציונליזם כמתודה, אין הרציונליזם מסוגל לתת לה ביטוי. עם זאת, מי שנענה לאתגר המרתק של אפיון מקיף של משנת הרמב"ם כ'מסטיקה פילוסופית' הוא פרופ' דוד בלומנטל, אשר קיבץ לאחרונה את מחקריו לכלל ספר שהוקדש לנושא שלפנינו. נראה כי ההתמודדות עם אפיון זה של משנת הרמב"ם תהא נשכרת על ידי בדיקת הטענות הבסיסיות שהועלו בספר. תמצית תפיסתו של בלומנטל הוצעה על ידו כדלקמן: במשנתו של הרמב"ם יש שלושה שלבים לחיים הדתיים של האדם השואף לשלמות, וכולם באים אחרי שמירה קפדנית של המצוות. בשביל הרמב"ם, הפילוסופיה היא הגשר לחוויה מיסטית, אם כי חוויה זו מבוססת על המאמץ השכלתני וצומחת ממנה. במילים אחרות הרמב"ם הורה שיש מיסטיקה פילוסופית המורכבת משני שלבים אחרי החשיבה השכלתנית, והיא מגמת חיי האדם הרוחני. מקומה של המיסטיקה הפילוסופית בפסגת החיים הדתיים: המיסטיקה קודמת במעלה לפילוסופיה, והפילוסופיה קודמת לה בסדר, בזמן ובטבע. השימוש בתארים 'פילוסופית' או אינטלקטואליסטית' נועד לציין את הדרך המובילה אל המיסטיקה. המאמר טוען כי על פי הרמב"ם, לא תיתכן פעולה שהיא 'מעל החשיבה השכלית' והצגת משנתו כ'מסטיקה פילוסופית' מן הדין שלא תעבור את גבולה של התבונה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)37-43
Number of pages7
Journalדעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה
Volume64-66
StatePublished - 2009

IHP Publications

  • ihp
  • Cabala

Cite this