TY - JOUR
T1 - הקשר בין תפקודים ניהוליים להישגים במתמטיקה בקרב תלמידי כיתה י"ב
AU - תנעמי, יחיאל
AU - עילם, אריאלה
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - תפקודים ניהוליים הם קבוצת יכולות המאפשרות לאדם להגדיר מטרות במכוון, לפתח תוכניות להשגתן ולווסת התנהגויות קוגניטיביות ורגשיות לצורך השגת מטרות אלו. מחקרים בחנו את הקשר בין תפקודים ניהוליים להישגים לימודיים בכלל ובמתמטיקה בפרט, אך לא בזיקה לרמות לימוד במתמטיקה בקרב תלמידים בוגרים. מטרת המחקר הנוכחי לבדוק את הקשר שבין תפקודים ניהוליים לרמת הלימוד וההישגים בבחינת הבגרות במתמטיקה. המשתתפים היו תלמידי כיתות י"ב (286=N) הלומדים מתמטיקה בכל מיני רמותו גדלו בסביבה רגילה שאינה מוגדרת טעונת טיפוח או לקוית למידה ואינה סובלת מפגם התפתחותי. הנתונים נאספו באמצעות שאלון SR-BRIEF שממנו הופקו שלושה מדדים: מדד ויסות התנהגות, מדד מטה-קוגניציה ומדד ניהולי-כללי. נמצאו קשרים מובהקים בין התפקודים הניהוליים לשני המאפיינים של היכולת המתמטית: (א) התפקודים הניהוליים של תלמידי 5 יחידות לימוד גבוהים מאלו של הלומדים 3 או 4 יחידות לימוד; (ב) ככל שהתפקודים הניהוליים גבוהים יותר, כך ההישגים בבגרות גבוהים יותר רק בקרב תלמידי 4 יחידות לימוד שאינם מאובחנים. התוצאות התאורטיות של הממצאים נוגעות לקשר שבין התפקודים הניהוליים למאפיינים של היכולת המתמטית. התוצאות היישומיות מתבטאות ביכולת של מורים לערוך מיפוי מדויק יותר של תפקודי הלומד לצורך גיבוש מענה מקצועי המותאם לתלמיד בתחום המתמטיקה, תחום דעת הזוכה כיום לתשומת לב ניכרת במערכת החינוך
AB - תפקודים ניהוליים הם קבוצת יכולות המאפשרות לאדם להגדיר מטרות במכוון, לפתח תוכניות להשגתן ולווסת התנהגויות קוגניטיביות ורגשיות לצורך השגת מטרות אלו. מחקרים בחנו את הקשר בין תפקודים ניהוליים להישגים לימודיים בכלל ובמתמטיקה בפרט, אך לא בזיקה לרמות לימוד במתמטיקה בקרב תלמידים בוגרים. מטרת המחקר הנוכחי לבדוק את הקשר שבין תפקודים ניהוליים לרמת הלימוד וההישגים בבחינת הבגרות במתמטיקה. המשתתפים היו תלמידי כיתות י"ב (286=N) הלומדים מתמטיקה בכל מיני רמותו גדלו בסביבה רגילה שאינה מוגדרת טעונת טיפוח או לקוית למידה ואינה סובלת מפגם התפתחותי. הנתונים נאספו באמצעות שאלון SR-BRIEF שממנו הופקו שלושה מדדים: מדד ויסות התנהגות, מדד מטה-קוגניציה ומדד ניהולי-כללי. נמצאו קשרים מובהקים בין התפקודים הניהוליים לשני המאפיינים של היכולת המתמטית: (א) התפקודים הניהוליים של תלמידי 5 יחידות לימוד גבוהים מאלו של הלומדים 3 או 4 יחידות לימוד; (ב) ככל שהתפקודים הניהוליים גבוהים יותר, כך ההישגים בבגרות גבוהים יותר רק בקרב תלמידי 4 יחידות לימוד שאינם מאובחנים. התוצאות התאורטיות של הממצאים נוגעות לקשר שבין התפקודים הניהוליים למאפיינים של היכולת המתמטית. התוצאות היישומיות מתבטאות ביכולת של מורים לערוך מיפוי מדויק יותר של תפקודי הלומד לצורך גיבוש מענה מקצועי המותאם לתלמיד בתחום המתמטיקה, תחום דעת הזוכה כיום לתשומת לב ניכרת במערכת החינוך
UR - https://www.shaanan.ac.il/wp-content/uploads/2021/02/tanami_eylam-1.pdf
M3 - מאמר
SN - 2311-5483
VL - 8
SP - 73
EP - 81
JO - מחקר ועיון בחינוך מתמטי
JF - מחקר ועיון בחינוך מתמטי
IS - פברואר
ER -