Abstract
עמדותיהם של מורים ופרחי הוראה כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים וכישוריהם בנושא זה חשובים להצלחתה של מגמת השילוב. במחקר הנוכחי נבדקו עמדותיהם של 1155 פרחי הוראה ב-11 מכללות/מכונים להכשרת מורים, כלפי שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, ונחקרו גורמי רקע הקשורים לעמדות אלה. המתכשרים ענו על שאלון עמדות (ORI) שפיתחה לאריבי (Antonak & Larrivee, 1995; Larrivee & Cook, 1979). נערכו ניתוחים סטטיסטיים על ארבעה גורמים שזוהו על ידי מחברי השאלון. המתכשרים גילו עמדה חיובית כלפי עקרון השילוב. הם ראו יתרונות הן לגבי התלמיד המשולב והן לגבי עמיתיו לכיתה. עם זאת, הביעו גם תמיכה בקיומן של כיתות נפרדות בחינוך מיוחד וגם חששות לגבי בעיות משמעת בכיתה וחוסר הכשרה מתאימה של מורים משלבים. נמצאו קשרים בין סוג המכללה (חילונית, דתית, חרדית, ערבית), מסלול לימודים, (חינוך מיוחד, חינוך פורמלי וחינוך בלתי פורמלי) שנת הלימוד במכללה (א', ב' לעומת ג', ד'), השתלמות והכשרה בחינוך מיוחד, התנסות ומגדר לבין ארבעת הגורמים בשאלון העמדות. הדיון מציג דגמים שונים להכשרת פרחי הוראה שמטרתם להקנות ידע ומיומנויות ולהבהיר עמדות וערכים כלפי נושא השילוב. Teacher attitudes toward inclusion and their competencies are critical for the success of inclusion. The present study examined attitudes of 1155 preserves teachers in 11 colleges/institutes. Also examined were demographic variables associated with attitudes. The Opinions Related to Inclusion Scale (Antonak & Larrivee, 1995; Larrivee & Cook, 1979) was used. Statistical analyses were carried out on four attitude factors. Findings revealed support for the principle of inclusion, namely the benefits for all students. Yet, participants continued to support special education placements and expressed concerns about classroom discipline and teacher lack of training. Type of college (secular, religious, orthodox, Arab), major area of study (special education, formal and non-formal education) and year (years one and two verses three and four), training in special education and gender were associated with the four attitude factors. The discussion presents several models of teacher training aimed at the development of skills, and the clarification of attitudes toward inclusion.
Translated title of the contribution | The Impact of Religion, Nationality, and other Demographic Variables of Persevere Teachers on Attitudes toward Inclusion: Implications for Teacher Training |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 39-54 |
Journal | ISER: Issues in Special Education & Rehabilitation |
Volume | 20 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2005 |