הספר האלקטרוני ככלי לקידום ניצני אוריינות: עדויות ממחקר בקרב ילדים דוברי עברית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במאמר מוצגים שני מחקרים שבחנו את שאלת איכות הספר האלקטרוני ותרומתו להתפתחות אוריינות הילד הצעיר. בראשון בוצעה הערכת תוכן של 43 ספרים אלקטרוניים דוברי עברית ונבדקה מידת התאמתם לתמיכה בלשון הילד ואוריינותו. הממצאים תומכים בספרות ומלמדים שהספר האלקטרוני יכול להוות בעיקר מקור לשעשוע, אך ספק אם ביכולתו לתמוך בהתפתחות אוריינות הילד הצעיר. במחקר השני נבחן קידום האוריינות של ילדי-גן לאחר שהשתמשו בספר אלקטרוני חינוכי, ספר שאותו יצרו החוקרות בעקבות הידע והמסקנות שנרכשו ממחקרן הראשון. שאלות המחקר: (א) האם התקדמות אוריינות הילד שונה לאחר קריאה עצמאית בספר האלקטרוני-חינוכי בהשוואה למצב שבו מבוגר קורא לילד את אותו ספר במתכונתו המודפסת? (ב) האם לקבוצת המיצב החברתי-כלכלי של הילד יש השפעה לגבי התקדמות זאת? נבחנו 128 ילדים מ-8 גני חובה, מחציתם ממיצב נמוך ומחציתם ממיצב בינוני-גבוה. הממצאים מראים שהספר האלקטרוני תרם לקידום אוצר המילים של הילד ואפשר הבנה טובה של הסיפור ברמה דומה למצב שבו המבוגר קורא לילד. הילדים משתי קבוצות המיצב לא נבדלו בקידום אוריינותם בעקבות שתי קבוצות ההתערבות. לא נמצאו עדויות לקידום ניצני הקריאה והמודעות הפונולוגית של הילדים בעקבות שתי ההתערבויות (מתוך המאמר). Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)71-89
Number of pages19
Journalאוריינות ושפה
Volume3
StatePublished - 2010

IHP Publications

  • ihp
  • Electronic books
  • Language acquisition
  • Literacy
  • People with social disabilities -- Education
  • Preschool children
  • Reading
  • Reading comprehension
  • Social stratification
  • Storytelling

Cite this