Abstract
למאמר זה שתי מטרות: כפירה בעליונות המוחלטת שניתנת להחלטותיו של בית המשפט העליון בהוראת המשפט הפסוק בישראל; וקריאה לשינוי בגישת ההוראה של קורסי המבוא המרכזיים במשפטים, כך שייזונו במידה רבה מן ההליכים המנוהלים בערכאות הנמוכות. המאמר מראה שהדומיננטיות של בית המשפט העליון בתודעתם של מלמדי המשפט ושל לומדיו מסווה את התפקיד המרכזי של ערכאות הדיון הן בקביעת תוכנו של הדין הפוזיטיבי והן בעיצוב החוויה הממשית של האדם במשפט. על יסוד תובנה זו המאמר מציע קווי מתאר לגישה חדשה להוראת המשפט, שנסמכת על העבודה השיפוטית של ערכאות הדיון כמקור מרכזי להכרת המשפט ולהבנתו. אין מדובר רק באיתור חומרים חדשים לביסוס התכנים הישנים של קורסים קיימים, אלא בהזמנה לשינוי מושגי מקיף בתפיסת המשפט כמקצוע לימוד ובסוג המסרים שעלינו להנחיל לתלמידינו כשאנו מכינים אותם לחיים במשפט: מלימוד של שאלות עיוניות ברמת הפשטה גבוהה, ללימוד של המעשה המשפטי הממשי על המורכבות, על הסתירות, ועל הגיוון המאפיינים אותו. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 135-152 |
Number of pages | 18 |
Journal | מעשי משפט |
Volume | 9 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2017 |
IHP Publications
- ihp
- Courts
- Israel -- Bet ha-mishpat ha-elyon
- Judgments
- Law -- Study and teaching
- בית המשפט העליון
- מערכת המשפט
- משפט -- לימוד והוראה
- פסיקה (משפט)