Abstract
תפקיד הסגנות בבית הספר הולך ונעשה מרכזי וחשוב בשל היותו חלק ממנהיגות בית הספר התורמת להצלחתו. למרות מרכזיותו, קיים רק מחקר מועט בארץ ובעולם על תפקיד זה בהשוואה לבעלי תפקידים אחרים במערכת החינוך. יתרה מזו, רוב המחקרים שעסקו בסגני מנהלים בבתי הספר התמקדו בעיקר בתפקידיהם ובמידת מוכנותם להתקדם לתפקיד מנהל בית ספר, ואילו המחקר העוסק במעבר מהוראה לסגנות, שהוא שלב מהותי בעיצוב הקריירה הניהולית של הסגנים, חסר ומוגבל בהיקפו. המחקרים הקיימים מעידים כי מדובר במעבר מורכב בעל השפעה מבחינה רגשית, חברתית ומקצועית המתואר במונחים של "הלם" ו"הפתעה בלתי נעימה". מאמר זה מתבסס על המחקר הקיים בעולם ובארץ, ומציג את תפקיד הסגנות בבית הספר ואת האתגרים בכניסה לתפקיד זה, ומציע מודל הממפה את גורמים אשר נמצאו מקשים או מקלים בתהליך הכניסה לתפקיד. המודל המוצע עשוי לאפשר למערכת החינוך לאתר מבעוד מועד סגנים וסגיניות שיש סיכוי גבוה שכניסתם לתפקיד תהיה רצופת אתגרים כדי להעניק להם תמיכה לצד תהליכי חניכה והכשרה. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The transition from teaching to vice-Principalship:: Examining the determinants in entering the rule |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 9-33 |
Number of pages | 25 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 36 |
State | Published - 2019 |
IHP Publications
- ihp
- מורים
- Teachers
- סגני מנהלים
- מנהלי בתי ספר
- School principals
- ניהול
- Management
RAMBI Publications
- RAMBI Publications
- Educational leadership -- Israel
- School management and organization -- Israel
- School principals -- Israel