Abstract
, רבנו בחיי הוא מהבולטים שבין פרשני ימי הביניים שניחנו במודעות הרחבה לטכניקת המבע הרב-משמעי. הוא ניצל זאת פעמים רבות לעיגון מדרשי חז"ל שנראים רחוקים מפשטי הכתובים, ולצד זאת הציע גם פירושים עצמאיים ומקוריים הנסמכים על דו-משמעות בכתובים.ראוי לציין את המובן מאליו: לא כל הפירושים שהציע רבנו בחיי כפשטי מקראות עומדים בפני הביקורת המודרנית, וקוראים מודרניים יראו בהם פעמים רבות פירושים הרחוקים מהפשט. אך הדבר החשוב לצורך המחקר הנוכחי הוא שרבנו בחיי עצמו ראה בהם פירוש ברובד הפשט, והפרידם מפירושים שהגדיר כדרש. לרוב, שתי הקריאות שהציע רבנו בחיי משלימות האחת את רעותה (למשל דוגמאות ,9 ,13 ,15 ,16 ,28 31), אך יש שהקריאה הדו-משמעית מעלה שתי אפשרויות מנוגדות וקוטביות (למשל דוגמאות ,10 ,17 ,19 ,2729), ובכל זאת הציע רבנו בחיי ששתיהן עולות מתוך פשט הפסוק שכולל את שתי הקריאות גם יחד. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Bahya ben Asher’s Awareness of Intentional Ambiguity in the Bible |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 1-31 |
Number of pages | 31 |
Journal | JSIJ: כתב עת אלקטרוני למדעי היהדות |
Volume | 23 |
State | Published - 2023 |
IHP Publications
- ihp
- Bible -- Criticism, interpretation, etc
- Bible -- Homiletical use
- Hebrew language -- Semantics
- Hebrew language, Biblical
- Polysemy