Abstract
מטרת מאמר זה היא לתאר כיצד שלושה שותפי תפקיד שונים, בעלי נטיות יסוד אוריינטטיביות שונות, מפרשים אירוע חינוכי מסוים שקרה בהקשר מנטלי ספציפי. ניתוח האירוע החינוכי ייעשה באמצעות המודל הטריאדי של רנד, המהווה במאמר זה אמצעי לרפלקציה (לניתוח החשיבה על החשיבה) של שותפי התפקיד בסיטואציה שתתואר להלן. מאמר זה מעוגן בגישת המחקר האיכותנית ונעשה תוך שימוש בשיטת חקר מקרה (case Study). המאמר מבוסס על ניתוח אירוע שבמרכזו סיטואציה חינוכית התוהה אם דרך מסוימת שנקט מורה במהלך עבודתו יעילה, מתקבלת על הדעת ורצויה מבחינה חינוכית ודתית. הטענה שמחברת המאמר מבקשת להציג באמצעות המקרה שינותח להלן היא שמעבר לחשיבותה ולתרומתה ההויריסטית של מערכת המושגים שמציע המודל הטריאדי ולהשלכות האמפיריות שיש לה, הרי בסיטואציות מסוימות היא עשויה להפוך לכלי חינוכי אנליטי להבהרת עמדות ונטיות נפש של שותפי תפקיד כבסיס לתכניות התערבות חינוכיות שונות. לטענת המחברת, ייחודו של מאמר זה, היא בכך שניתן לנתח כל התנהגות או אירוע חינוכי מהזווית הצורנית ומהזווית התוכנית. במאמר הנוכחי יתוארו מבחינה תאורטית קווי המיתאר של ההיבט הצורני של הרפלקציה על ההתנהגות בתהליך ניתוח של דילמה חינוכית, כשבמרכזו יוצג המודל הטריאדי של רנד ומרכיביו. לאחר מכן ובזיקה לתיאור יובא הרקע התאורטי של ההיבט התוכני של האירוע, שיעסוק בחינוך באמצעות ביזוי והשפלה. לאחריו יתואר האירוע כפי שהתרחש, והוא ינותח על פי ממדיו של המודל.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | סגנונות קיום: היבטים עיוניים, מדעיים ויישומיים (קובץ בעריכת יעקב רנד ודינה שקולניק) |
Publisher | הוצאת מכון מופ"ת |
Pages | 300-327 |
Number of pages | 28 |
ISBN (Print) | 9789655300123 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp
- Bible -- Study and teaching
- Case studies
- Dilemma
- Mortification
- Religious education
- Teacher-student relationships