המאבק בהשכלה המזויפת וגבולותיה של המודרניזציה היהודית

שמואל פיינר

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

המונח 'השכלה מזויפת' הופיע לראשונה בשנות השמונים של המאה השמונה עשרה בגרמניה, שתרבות הנאורות שלה שימשה מקור ההשפעה הראשי על ההשכלה. מאחורי המונח עמדה מחאתם של הוגי דעות גרמנים כנגד מה שנתפס אצלם כשימוש לרעה במונח נאורות. זה הפך, כך טענו, כינוי כולל לדפוסי התנהגות ליברטינית ומופקרת, לחשיבה חופשית ולאתאיזם. הם ראו צורך דחוף להבחין בין מה שכינו נאורות מזויפת לנאורות אמיתית. גם בחברה היהודית נידונה בעיה זו של השכלה מזויפת, מתוך מאמץ לברר מהי ההשכלה הטהורה והאמיתית ולהציב את הגבול המפריד בינה לבין זו המחקה אותה. מה עמד למעשה מאחורי 'ההשכלה המזויפת' ומדוע היתה ההסתייגות מן התופעה חריפה כל כך עד שהמשכילים התאמצו לגייס נגדה עוד ועוד כוח אינטלקטואלי, ספרותי ותעמולתי?
Original languageHebrew
Title of host publicationמווילנה לירושלים (קובץ בעריכת דוד אסף, ישראל ברטל, אבנר הולצמן, חוה טורניאנסקי, שמואל פיינר, יהודה פרידלנדר)
Place of Publicationירושלים
Publisherמאגנס
Pages3-23
Number of pages21
ISBN (Print)9654931311
StatePublished - 2002

IHP Publications

  • ihp
  • Civilization, Modern
  • Haskalah
  • Judaism
  • Secularism

Cite this