Abstract
המונח 'השכלה מזויפת' הופיע לראשונה בשנות השמונים של המאה השמונה עשרה בגרמניה, שתרבות הנאורות שלה שימשה מקור ההשפעה הראשי על ההשכלה. מאחורי המונח עמדה מחאתם של הוגי דעות גרמנים כנגד מה שנתפס אצלם כשימוש לרעה במונח נאורות. זה הפך, כך טענו, כינוי כולל לדפוסי התנהגות ליברטינית ומופקרת, לחשיבה חופשית ולאתאיזם. הם ראו צורך דחוף להבחין בין מה שכינו נאורות מזויפת לנאורות אמיתית. גם בחברה היהודית נידונה בעיה זו של השכלה מזויפת, מתוך מאמץ לברר מהי ההשכלה הטהורה והאמיתית ולהציב את הגבול המפריד בינה לבין זו המחקה אותה. מה עמד למעשה מאחורי 'ההשכלה המזויפת' ומדוע היתה ההסתייגות מן התופעה חריפה כל כך עד שהמשכילים התאמצו לגייס נגדה עוד ועוד כוח אינטלקטואלי, ספרותי ותעמולתי?
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | מווילנה לירושלים (קובץ בעריכת דוד אסף, ישראל ברטל, אבנר הולצמן, חוה טורניאנסקי, שמואל פיינר, יהודה פרידלנדר) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מאגנס |
Pages | 3-23 |
Number of pages | 21 |
ISBN (Print) | 9654931311 |
State | Published - 2002 |
IHP Publications
- ihp
- Civilization, Modern
- Haskalah
- Judaism
- Secularism