Abstract
המאמר מציג "ארגז כלים" בסיסי לשימושם של החוקרים והעוסקים בחינוך הדתי. יש בו דיון בחינוך הדתי כפעילות דתית וכפעילות חינוכית בהתייחס לחמישה ממדים (חוויתי, אינטלקטואלי, אידיאולוגי, ריטואלי ותוצאתי), וכן עיסוק בשפה הייחודית של חקר החינוך הדתי בעידן הפוסט מודרני (דתיות מוניסטית, בין-דתיות ורב תרבותיות) ובקונטקסט הסוציולוגי-חילוני של החינוך הדתי, היוצר ארבע דילמות קבועות: בין הטרנסצנדנטליות האמונית המוחלטת לפרקטיקה המשתנה במציאות, בין הדת למדע, בין סמכות ההלכה לזו של המדינה, ובין הפרטיקולרי לאוניברסלי. בהמשך מצוינת הבחנה בין חינוך דתי אינסטרומנטלי ורפלקטיבי והשלכותיה היישומיות תוך שימוש במונחים "שיפוט דתי" ו"זהות דתית" וציון הצורך בהכרת השפה הייחודית לדת ולחינוך הדתי. בסיום המאמר מוצגים הקונטקסט האידיאולוגי וההיסטורי של החמ"ד, וכן הדילמות והאתגרים העומדים בפניו כיום.
Translated title of the contribution | The Conceptual Tools Available to the Researcher of Religious Education: : Definitions, Conceptualizations, and Categorization Methods |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 17-35 |
Number of pages | 19 |
Journal | דור לדור: קבצים לחקר תולדות החינוך היהודי בישראל ובתפוצות |
Volume | 44 |
State | Published - 2013 |
Keywords
- Religious Education
- Religion Research
IHP Publications
- ihp
- חינוך דתי
- Religious education
- מחקר
- Research
- מורים
- Teachers
- תלמידים
- School children
- זהות (פסיכולוגיה)
- Identity (Psychology)
- חינוך ממלכתי דתי
- Jewish religious education -- Israel
- ציונות דתית
- Religious Zionism