ההגות הציונית–דתית בתכניות הלימודים של החינוך הממלכתי–דתי: תמונת מצב לשנת תשע"ו

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

במאמר זה אבקש לעמוד על (אי)–הגיוון של עולם המחשבה הציוני–דתי בתוך מערכת החינוך הממלכתית–דתית (החמ"ד) בישראל, ועל כך שבשנים האחרונות מתבצעת נסיגה של ממש מהיסוד הפולמוסי והמגוון שהנחיל הרב ישראלי, אך נשמרת הגישה של הימנעות מחשיפת התלמידים למקורות הציונות הדתית. תהליך זה מתרחש בפרט בתכנית הלימודים החדשה במחשבת ישראל, אך לא רק שם. לאמור, לא די שהכף הוכרעה לטובת גישה יותר אינדוקטרינית באופייה, שעל מהותה אעמוד להלן, אלא שגישה זו עצמה תופסת פלח מצומצם ביותר ממשנת הציונות הדתית כחזון שלאורו יתחנך הדור הבא של התלמידות והתלמידים. בתכניות הלימודים כיום קיים חוסר איזון בולט, שמטה את הכף לטובת לימוד תורת הראי"ה קוק ומשנתו כדי הכחדת עולם המחשבה הציוני–דתי הענף שהתקיים לפניו, במקביל אליו ולאחריו, וכדי פגיעה של ממש בהשקפות עולם אחרות ובחלופות מחשבתיות ורגישות לניואנסים רעיוניים בשאלות יסוד של עולם הרוח היהודי.
Original languageHebrew
Title of host publicationממשגיח הכשרות לנהג הקטר?
Subtitle of host publicationהציונות הדתית והחברה הישראלית
Editorsיאיר שלג
Place of Publicationירושלים
Publisherהמכון הישראלי לדמוקרטיה
Pages45-64
ISBN (Electronic)9789655192407
ISBN (Print) 9789655192407
StatePublished - 2019

Cite this