"הדילמה החברתית" של נטפליקס: מבע בדיוני של אסון? [מסה]

שלומית ליר, שולמית אלמוג

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

סרטי מדע בדיוני וסרטים דוקומנטריים משויכים לשתי סוגות קולנועיות שונות ואף מנוגדות במהותן. סרטי המדע הבדיוני מצהירים מלכתחילה על מרחק מהריאליה ומתרכזים בנרטיבים על אודות עתיד מדומיין ומומצא, ואילו הקולנוע הדוקומנטרי מושתת על בקשה לשקף את המציאות, גם אם שיקוף זה מתווך ונערך דרך הבחירות של יוצרי הסרט. שלא כמו סרטי מדע בדיוני, שבהם מסרים חברתיים־פוליטיים לרוב אינם חלק ישיר מהאמירה, ואם יש כאלה הם נובעים מפרשנויות חיצוניות למבע הקולנועי, הקולנוע הדוקומנטרי נתפס במקרים רבים כסוכן של תיקון חברתי, המשתמש באופן מודע ומכוון מטרה בכלי התיעודי לצורך קידום שינוי חשוב ונחוץ (1993, Renov; 1976, Grierson). ולמרות הפער הזה, אנחנו מבקשות לציין כמה מאפיינים של הסרט הדוקומנטרי "הדילמה החברתית" בהפקת נטפליקס המזכירים מבנה, נרטיב ומבע אומנותי המשויכים לרוב לסרטי מדע בדיוני. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)177-189
Number of pages13
Journalגילוי דעת
Volume18
StatePublished - 2021

IHP Publications

  • ihp
  • Documentary films
  • Internet -- Psychological aspects
  • Internet -- Social aspects
  • Online social networks
  • Science fiction films

Cite this