Abstract
מאפייני סביבת הלמידה הקונסטרוקטיביסטית נשענת על הגישה הקונסטרוקטיביסטית בהקשר של שינויים טכנולוגיים, שהביאה המאה ה-.21 מטרתו של המחקר הנוכחי לבחון את תרומת סביבת הלמידה הקונסטרוקטיביסטית בכיתה לשיפור האוריינות הדיגיטלית, מצוי מול רצוי, לפי תפיסתם של התלמידים. שאלות המחקר בודקות: האם יימצא פער ברמת החדשנות בסביבה הלמידה המצויה לבין הרצויה? והאם מאפייני סביבת הלמידה הקונסטרוקטיביסטית מנבאים אוריינות דיגיטלית? במחקר השתתפו 351 תלמידים מתוכם 174 בנים ו-177 בנות בכיתות ד-ו בבתי ספר יסודיים בערים שונות בישראל. התלמידים השיבו על שאלון TROFLEI - Technology Rich Outcomes Focused Learning Environment Inventory. ממצאי המחקר מצביעים על פער מובהק הקיים בין סביבת הלמידה הקונסטרוקטיביסטית המצויה לרצויה בשישה מאפיינים: חקירה, אוריינות דיגיטלית, אתוס מתבגר, תמיכת המורה, שיתופיות ושוויוניות. בנוסף לכך ממצאי המחקר מראים שחקירה, שיתופיות והבחנה מנבאים אוריינות דיגיטלית. בעקבות ממצאי המחקר מומלץ לסייע למורים בפיתוח סביבה למידה קונסטרוקטיביסטית המדגישה חקירה, שיתופיות והבחנה, על מנת שהתלמידים יצליחו להתמודד עם אתגרי העתיד. כמו כן מומלץ במחקר המשך לבחון את ההבדלים בתפיסת סביבת הלמידה קונסטרוקטיביסטית בין בתי ספר שונים ובין כיתות שונות. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Does Constructivist Learning Environment Predict Digital Literacy? An Analysis of TROFLEI Scale |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 10 (שבט תשע"ה, פברואר 2015), ע83-ע89 |
State | Published - 2015 |
IHP Publications
- ihp
- Computer literacy
- Computer-assisted instruction
- Constructivism (Education)
- School children