האם היה ארון הברית נוכח בקרב מכמש?

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

במסגרת הסיפור הרציף שבספר שמואל א', בקשתו של שאול מאחיה "הגישה ארון האלוקים" (יד 18) נראת בלתי סבירה. הארון המוכר, זה ששכן בשילה, נלקח בשבי הפלישתים ומאז ישב בקריית יערים. אחיה עצמו תואר כנשא "אפוד", ואכן, שאילה בה' איננה אחת הפונקציות המוכרות של הארון. תרגום ה-70 פותר לכאורה את הסוגיה באמצעות החלפת המילה "ארון" ב"אפוד", ורבים מן החוקרים המודרניים מקבלים גרסה זו כמקורית. אולם אין בכך הסבר כיצד נוצרה גרסת המסורה, ולכן יש, לדעת רבים אחרים, להסביר דווקא את הנאמר בנוסח העברי. אפשרות אחת, המוצגת כדעת יחיד בירושלמי, היא שהיו יותר מארון אחד. אחרים הציעו להפריד טקסטואלית בין סיפור מלחמות שאול ובין סיפור נדודי הארון. המחבר סבור שאכן יש כאן השתקפות של מציאות היסטורית שהתקיימה בראשית תקופת הברזל: חוסר אחדות מדינית, חברתית ואף דתית בקרב שבטי ישראל, ריבוי אתרי עבודת ה' וריבו דרכי עבודת ה' וגם ריבוי חפצי קודש. לדעת המחבר, בהחלט סביר כי היו חפצים שונים שכונו "ארון ה'" ושהארון שנשבה באבן העזר אינו בהכרח אותו הארון שנכח בקרב מכמש. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)21-30
Number of pages10
Journalמחקרי יהודה ושומרון
Volumeכרך יט
StatePublished - 2010

IHP Publications

  • ihp
  • Ark of the Covenant
  • Bible -- Greek -- Versions -- Septuagint
  • Bible -- Hemeneutics
  • Bible -- Samuel
  • Tabernacle
  • Talmud Yerushalmi -- Shekalim

Cite this