Abstract
מאמר זה מבקש לבחון יציר ספרותי-הגותי ייחודי אותו מחברת המאמר מכנה "אוטופיה חינוכית", ולדון בקשר שבין ספרות, פילוסופיה והמעשה החינוכי. למאמר שלושה חלקים: החלק הראשון יעסוק באוטופיות ספרותיות. מתוכן הוא יגדיר את תת-הסוגה של האוטופיה החינוכית, על מאפייניה הצורניים והתוכניים. החלק השני יידון בפרוטרוט בשתי יצירות המהוות אוטופיות חינוכיות מובהקות: "אמיל או על החינוך" של הפילוסוף והסופר ז'אן-ז'אק רוסו (Rousseau , 1712-1778) ו"בית הספר של החיים" של איש החינוך והפובליציסט הפולני יאנוש קורצ'אק (Korczak, 1878-1942). תודגש הרטוריקה הייחודית שבכתיבת פילוסופיה של החינוך כספרות אוטופית. החלק השלישי והמסכם של המאמר, יבקש לחרוג מהדיון בפילוסופיה וספרות, וידון ביחסים שבין האוטופיות החינוכיות למעשה החינוכי, בפריזמת הביוגרפיות של רוסו וקורצ'אק, כותביהן. נראה שני מודלים שונים בתכלית ליחסים אלו: מצב שבו האוטופיה מהווה אידיאה וחזון שפועלים לאורה, אל מול מצב בו היצירה האוטופית מחליפה לחלוטין את המעשה החינוכי עצמו. ע"י כך, מחברת המאמר מקווה להראות את הפונקציה שיש לאוטופיה החינוכית, ולרלוונטיות שלה לחיינו כמחנכים/ות וכבני/ות אנוש. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 1-15 |
Number of pages | 15 |
Journal | במעגלי חינוך: מחקר, עיון ויצירה |
Volume | 6 |
State | Published - 2016 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- Education
- Education -- Auditing
- Education -- Philosophy
- Utopias