דרכי החינוך על פי סעדיה גאון

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

התורה היא ספר חינוך האדם. החינוך האידאלי מתקיים באמצעות שלוש דרכים, השונות אמנם במידת יעילותן, אך הן משלימות זו את זו: 1. ציווי ואיסור ללא הסבר או פירוט שכר ועונש; 2. הוספת הסברים ופירוט השכר והעונש של הציוויים והאיסורים. 3.מתן דוגמה אישית [סיפור] בנוסף לציווי ולאיסור, לשכר ולעונש. שלוש דרכי החינוך הללו כלולות בתורה: מצוות עשה ולא תעשה, הבטחת שכר למקיימי מצוות עשה ואיום בעונש לעוברים על מצוות לא תעשה, וסיפורים על יחידים וציבור שקיימו מצוות עשה וזכו לשכר רב, ועל יחידים וציבור שעברו על ציווי הבורא ונענשו עונשים כבדים. אגב דיונו של רס"ג בשיטת 'הדוגמה האישית', שהיא דרך החינוך היעילה מבין שלוש דרכי החינוך, זכינו גם להסבר על תפקידם ומקומם של סיפורי המקרא. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationיובלי אהבה
Subtitle of host publication(קובץ בעריכת יוסף יובל טובי, שמואל גליק ורינה לוין-מלמד)
Editorsיוסף טובי, שמואל גליק, רינה לוין-מלמד
Place of Publicationירושלים
Publisherדפוס א. שטרן
Pages55-68
Number of pages14
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Bible as literature
  • Education in the Bible
  • Maimonides, Moses -- 1135-1204
  • Reward (Theology)
  • Saʻadia ben Joseph -- 882-942
  • חינוך במקרא
  • משה בן מימון -- 1138-1204
  • סעדיה גאון -- 882-942
  • סעדיה גאון -- תפסיר
  • שכר ועונש
  • תנ"ך -- הבטים ספרותיים

Cite this