דן ותמר הולכים לבית הספר: על מסורת שמות תלמידים ומורים בספרות הילדים והנוער העברית בישראל

Translated title of the contribution: Dan and Tamar are going to school: Pupils' and teachers' names in Hebrew childrens' literature

ערגה הלר, ורד טוהר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

באמצעות מחקר טקסטים של ספרות ילדים ונוער שנכתבו ופורסמו בישראל בין שנות הארבעים של המאה העשרים לימינו, נחשפות כמה מגמות שיטתיות של מתן שמות לדמויות תלמידים ולדמויות מורים והצוות החינוכי במוסדות החינוך. מגמות אלה תואמות מגמות חוץ-ספרותיות שקיימות בתקופה הרלבנטית בתרבות העברית ובחברה בישראל, ובראשן האידאולוגיות החינוכיות שנגזרו מתפיסות עבריות-לשוניות וציוניות. רצף ההשתנות של השמות בטקסטים לילדים ולנוער תואם לאידאולוגיות ציוניות ופוסט-ציוניות, קליטת גלי עלייה (הגירה) וסובלנות חברתית. בה בעת הוא משקף את המוצא העדתי והשכלתי של העוסקים בהוראה ובחינוך. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionDan and Tamar are going to school: Pupils' and teachers' names in Hebrew childrens' literature
Original languageHebrew
Pages (from-to)120-138
Number of pages19
Journalמורשת ישראל
Volume8
StatePublished - 2011

IHP Publications

  • ihp
  • Children's literature
  • Israel -- History
  • Names, Personal
  • ישראל -- היסטוריה
  • ספרות ילדים ונוער
  • שמות פרטיים

Cite this