Abstract
מנהלים עושים לא פעם שימוש בקבוצות הדרכה (T-group) שמטרתן שיפור מיומנויותיהם האישיות של משתתפים ומשתתפות בביצוע תהליכים של פתרון בעיות ארגוניות ושינוי ארגוני. למשל, שיפור מיומנויות תקשורת בינאישית, מנהיגות, פתרון קונפליקטים ואסרטיביות. על מנת להשיג את השיפור הרצוי במיומנויות, קבוצות ההדרכה נשענות באופן מסורתי על שיח ופרקטיקות טיפוליים כגון הקשבה פעילה, משחקי תפקידים ודמיון מודרך. במאמר זה אני טוען שלמרות שהשיח והפרקטיקות הטיפוליים תורמים באופן משמעותי להתפתחות אישית ובינאישית ולעיצוב התנהגות, המיקוד בהם מצמצם באופן ניכר את האפשרות לדון בהיבטים חברתיים ומבניים שמעצבים את התנהגותם של משתתפים ומשתתפות בקבוצה. בתשובה לָחֶסר הזה אציע פרספקטיבה חדשה שנשענת על המושג הביטוס שכולל נטיות חברתיות שאנשים מאמצים מהסביבה החברתית שבה הם חיים ופועלים על פיהן. אראה איך מושג ההביטוס אפשר לי בתהליך ההנחיה של קבוצת ההדרכה לעמוד על היחסים ההדדיים שבין התנהגות אישית לסביבה חברתית. מטרתי במאמר זה היא אפוא להציע את מושג ההביטוס כמסגרת מארגנת להבנת התנהגותם של משתתפים ומשתתפות בקבוצות הדרכה בארגונים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 35-48 |
Journal | תיאוריה ופרקטיקה בניהול |
Volume | 3 |
State | Published - 2022 |
IHP Publications
- ihp
- Employees
- Employees -- Training of
- Habitus (Sociology)
- Intergroup relations
- Interpersonal relations
- Psychology, Industrial
- Social groups