Abstract
מחזור השירים 'מסכת המתכונת והדמות', אשר ממנו מובא השיר השלישי 'כד הוינא טליא', נדפס בכתב העת 'מאזנים' סמוך לימי כתיבתו, פרק זמן שארך כשנתיים (תשכ"ד-תשכ"ה). במהלך שנתיים אלה הפר אצ"ג אלם הדפסה שכפה על עצמו, והתיר לפרסום כמה מן היפים והמורכבים בפרקי השירה ההגותית, שבכתיבתה עסק עד יום מותו. מחזור זה, שהודפס פרקים-פרקים בכתב העת 'מאזנים', הוא מיוחד לא רק בעמידתו לעצמו, אלא בהסתכלות הרטרוספקטיבית המופעלת בו בעוצמה ובאיכות המאירה את שירת אצ"ג באור מפתיע ושונה מזה שהוכר לקוראיה מראשית הופעתה. השיר השלישי ב'מסכת המתכונת והדמות' מציג בפני הקורא תמונת עולם תשתיתית וקבועה, התובעת מן הקורא לראות באספקלריה שלה את שיקופי כל צורות המבע של השירה מימי התחלותיה בזמן הנעורים ועד סיומה בערוב ימיו של המשורר. מכאן ששירת אצ"ג תובעת מן הקורא לקוראה כמבע קוהרנטי ואחדותי למרות המבע השסוע שמצאנו בשיר 'מעשה: כד הוינא טליא', אשר אין ספק שניתן לראות בו שיר בעל היגד ארס פואטי עמוק. המחברים מבקשים ליישב סתירה זו במאמר שלפנינו.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | ממתכת השכל חצוב (קובץ בעריכת חנן חבר) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מוסד ביאליק |
Pages | 224-244 |
Number of pages | 21 |
ISBN (Print) | 9789653429789 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp