Abstract
מהן אסטרטגיות השכנוע שנקטו ראשי ממשלה שהואשמו בפלילים בישראל כדי להשפיע על השיח הציבורי? המאמר בחן את הרטוריקה של ראשי הממשלה בנקודות זמן קריטיות: הצהרתו של אהוד אולמרט ערב כניסתו לכלא מעשיהו ב-15 בפברואר 2016, ונאומו של בנימין נתניהו לאחר הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה על הגשת כתב האישום נגדו ב-21 בנובמבר 2019. המטרה המרכזית של ההופעות התקשורתיות בנסיבות אלה הייתה להשפיע על דעת הקהל ולנסות להטותה לטובתם. במאמר מוצג ניתוח של הרכיבים הרטוריים בשני נאומים מרכזיים שצולמו ושודרו בשידור חי באמצעי התקשורת. בשני הנאומים תקפו המנהיגים את התקשורת, אף שנעזרו בה בניסיון לחזק את חפותם בשיח הציבורי. למרות קווי הדמיון, סגנונם של שני המנהיגים שונה זה מזה: אולמרט שמר בהצהרתו התקשורתית על ממלכתיות ואמונה במערכות המשפט והצדק, בעוד נתניהו העלה טענות על שחיתות וריקבון מערכות שלטון החוק ורדיפה על בסיס אישי ופוליטי. לשני המקרים משותפת העובדה שכתבי האישום הוגשו בעודם מכהנים בתפקידם, דבר המאפיין אותם כגיבורים טרגיים.
Translated title of the contribution | Modern Tragic Heroes: A Stuggle for Media Frames in the Rhetoric of Prime Ministers Accused of Criminal Offenses |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 74-104 |
Number of pages | 31 |
Journal | קשר |
Volume | 57 |
State | Published - 2021 |
IHP Publications
- ihp
- Criminal law
- Frames (Sociology)
- Heroes
- Language and languages -- Political aspects
- Leadership
- Mass media -- Political aspects
- Mass media and criminal justice
- Netanyahu, Binyamin
- Prime ministers
- Rhetoric
- Tragedy