גדולה עבירה לשמה

אלכסנדר קליין

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

שאלה מפורסמת היא מה משמעותו של מעשה המצווה: האם המצווה - או המנעות מעבירה - היא דרישה אובייקטיבית ואף קוסמית שעוברת את האדם הפרטי, או שכל מטרתה היא להביא את האדם והחברה למעלה מוסרית או דתית מסויימת, כך שאין למעשה המצווה אלא תפקיד ארצי-תועלתי בלבד. בנוגע למצוות שבין אדם לחברו, הדברים נראים ברורים: חוץ מהשפעתן ההיפותטית על האדם המבצען, מטרתן העיקרית היא שמירה על תקינות החברה. השאלה מתעוררת אפוא בעיקר בעניין המצוות שבין אדם למקום, כאשר מדברי חז"ל מסויימים משתמע לכאורה שכל מטרתן היא לקרב את האדם לה', ואין ממש ערך אובייקטיבי למצווה עצמה. על פי הפרשנות הקלאסית, המושג "עבירה לשמה" בא לידי ביטוי בתנ"ך בשש הזדמנויות: מעשה תמר, מעשה בנות לוט, מעשה זמרי, מעשה רות, מעשה יעל ומעשה אסתר. המאמר סוקר את המקרים.
Original languageHebrew
Pages (from-to)133-150
Number of pages18
Journalשמעתין
Volume49
Issue number181
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Sin
  • Ruth -- (Biblical figure)

Cite this