Abstract
המאמר מבקש להציג את "בית המדרש החופשי" שאותו הגה והקים פרנץ רוזנצוייג. המקום החדש נטל חלק בניסיון רחב ומעמיק לשינוי אופן הלימוד היהודי, ויסודו במעמד החשוב שאותו העניק רוזנצוייג ללימוד החופשי ולאופקי הפרשנות הפתוחים העולים ממנו. הביקורות הגדולה שלו הייתה נגד ההוראה המבוססת על "ידע" ועל "השכלה", המנתקת את הלומד ולימודיו מן החיים ומן היסוד הוויטאלי שלהם. בהקשר של מעגל החיים היהודיים תנועת "ההשכלה" עם כל יתרונותיה הביאה לריקונה של היהדות ממשמעותה החיה. על כן ביקש רוזנצוייג להחזיר את החופש אל היהדות, ואת היהודים אל החיים. המאמר מציג את המודל של "בית המדרש החופשי" ומבקש לעמוד על חשיבותו של החופש הלימודי בתהליך המדרשי, ועל המחויבות לחופש זה בעיצובה של הזהות היהודית בזמן הזה. הדיון המוצע מבקש גם להדגים מהו מדרש ומהו חופש בעיני רוזנצוייג, וכיצד הוא נוטל חלק בתוך הדיון הפרשני הרב-שכבתי בנוגע למשמעות ההתגלות ולמעמד הר סיני. לבסוף מותיר המחבר כשאלה פתוחה את אפשרות מימושו של "בית המדרש החופשי" כמודל חינוכי בעת הזאת ובמקומותינו אנו (תקציר מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 157-170 |
Number of pages | 14 |
Journal | החינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים |
Volume | 27 |
State | Published - 2005 |
IHP Publications
- ihp
- Commandments (Judaism)
- God
- Jews -- Education
- Jews -- Education -- Germany
- Jews -- Identity
- Judaism
- Judaism -- Relations
- Midrash
- Rabbinical seminaries
- Revelation
- Theological anthropology -- Judaism