Abstract
הסגנון הדיאלוגי והספרותי של ספר הכוזרי מעורר עניין רב מאוד, אך בה במידה הוא גורם לריחוק מהמחבר ולטשטוש עמדותיו. אחת הדוגמאות המובהקות לכך היא היחס המורכב לשכלתנות ולפילוסופיה בספר הכוזרי. בכמה מקומות נמצא בספר יחס של כבוד לפילוסופיה ולפילוסופים ובמקומות אחרים נמצא ביקורת ישירה וקשה נגדם. לפעמים החבר מאמץ ומסגל גישות פילוסופיות, ולפעמים הוא תוקף אותן בחריפות. כל כך הם פני הדברים, עד שנדמה כי שתי מגמות מתחרות זו בזו בספר הכוזרי: מגמה פרו-פילוסופית ומגמה אנטי-פילוסופית. ריבוי הפנים הזה אפשר את צמיחתן של גישות שונות בעניין היחס לפילוסופיה בספר הכוזרי, ומי שינסה לערוך סקירה קצרה של המחקר ייווכח במורכבות הסוגיה ובמגוון התשובות שניתנו לה. אמנם נדמה כי עיון בספרות המחקר בסוגיה זו מלמד כי המחקר נוטה לקבוע כי ריה"ל היה הוגה אנטי-פילוסוף, במידה כזו או אחרת. בפועל מבחינה עניינית, אפשר לזהות במחקר שלוש מגמות עיקריות: הראשונה רואה בספר הכוזרי משום חיבור אנטי-פילוסופי מובהק; השנייה רואה בספר הכוזרי משום חיבור אנטי-פילוסופי, במידה כזו או אחרת, שיש בו גם יסודות פילוסופיים; השלישית רואה שתי מגמות בספר הכוזרי - מגמה פרו-פילוסופית ומגמה אנטי-פילוסופית, והחוקרים מנסים ליתן הסברים לקיומן של שתי מגמות אלו, וביניהן טעמים כרונולוגיים, פדגוגיים או אזוטריים. כמה מהם הבהירו כי לדידם הגישה האזוטרית היא אנטי-שכלתנית, במידה רבה או רבה יותר. להלן אבקש לנסות לבחון את הסוגיה הזאת בדיון בשלושה מקורות מספר הכוזרי על רקע נקודת המבט של הטרמינולוגיה הלוגית-פילוסופית בת הזמן. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | מנחה לחנה (קובץ בעריכת אבי אלקיים ואריאל מלאכי) |
Place of Publication | תל אביב |
Publisher | הוצאת אדרא |
Pages | 197-243 |
Number of pages | 47 |
ISBN (Print) | 9789659004225 |
State | Published - 2018 |
IHP Publications
- ihp
- Judah -- ha-Levi -- active 12th century
- Jewish philosophy -- Middle Ages, 500-1500
- God -- Proof
- Revelation