ביחד או לחוד? תכנית הליבה והשסע הדתי-חילוני בישראל

מידן קורש

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת מאמר זה לבחון את המאבק המתחולל במדינת ישראל מסוף שנות התשעים של המאה הקודמת סביב הדרישה ליישום תכנית ליבה חינוכית בחינוך החרדי. מאבק זה ישמש מקרה בוחן לבחינת אופיים של דפוסי השסע הדתי-חילוני, באמצעות תאוריות רלוונטיות. תיאור נרחב של השסעים בחברה הישראלית הציעו הורוביץ וליסק, אשר פירטו את מאפייניהם ואת המניעים העומדים בבסיסם. בין חמשת השסעים שתיארו בלט השסע הדתי-חילוני כמפלג את החברה היהודית בישראל. אופי דפוסיו של השסע הדתי-חילוני בחברה ובמערכת הפוליטית בישראל בדור האחרון היה סלע מחלוקת בין דון–יחיא ובין זיסר וכהן. דון–יחיא טען כי דפוסי השסע הדתי-חילוני נותרו בתחומיה של 'דמוקרטיה הסדרית', אשר מתאפיינת בשימור המצב הקיים, ואילו זיסר וכהן טענו כי דפוסיו משתנים ומתאימים להגדרה של 'דמוקרטיה משברית', המתאפיינת בערעור על המצב הקיים. מחבר המאמר סוקר את נקודות הציון המרכזיות של המאבק ומציג את התגובות משני עברי המתרס בעזרת תאוריות רלוונטיות מתחום מדעי המדינה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)132-156
Number of pages25
Journalישראלים
Volume4
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Orthodox Jews -- Relations -- Nontraditional Jews
  • Jewish religious education -- Israel
  • Common Core State Standards (Education)
  • Israel -- Social conditions
  • Democracy -- Religious aspects -- Judaism
  • Jews -- Identity
  • National characteristics, Israeli

Cite this