Abstract
המחקר עוסק בזיהוי הקשרים שבין סגנונות ההנחיה ותרבות הצוות ובין השפעתם של קשרים אלה על אפקטיביות ההנחיה: המחקר מבוסס על מדגם של 169 מורים מ-22 חט"ב של רשת חינוכית טכנולוגית-מדעית בישראל. נבדקו ארבעה סגנונות-הנחיה: תמיכה, ניהול, גירוי אמוציונלי ומתן משמעות. תרבות הצוות אופיינה על-ידי ארבעה ממדי תרבות צוות שונים: צוותית, חדשנית, היררכית ומשימתית. אפקטיביות ההנחיה הוגדרה על-ידי דיווח המונחים לגבי רמת אפקטיביות ההשתלמות ולגבי תחושת המסוגלות העצמית שלהם. ניתוח הנתונים נעשה ברמה האישית – תוך התחשבות בהשפעת הצוות. ממצאי המחקר הראו, כי מתן משמעות השפיע על תפיסת אפקטיביות ההנחיה בכל תרבויות הצוות הנבדקות. בניגוד למשוער, הלימה (fit) בין סגנון הנחיה לבין תרבות צוות – לא תרמה או תרמה באופן הפוך לתפיסת אפקטיביות ההנחיה. נראה, שבניגוד לגישות המצדדות בהלימה – סגנון ההנחיה, התואם את מאפייני תרבות הצוות, אינו תורם משמעותית לתפיסת אפקטיביות ההנחיה (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 289-303 |
Number of pages | 15 |
Journal | שאנן: שנתון המכללה הדתית לחינוך, חיפה |
Volume | 12 |
State | Published - 2007 |
IHP Publications
- ihp
- Corporate culture
- Group facilitation
- Intergroup relations
- Management
- Master teachers
- Self-efficacy
- Social groups
- Teachers
- Teachers -- In-service training