Abstract
.המאמר מתאר היבט בטיפול אתנו-תרבותי (ethnocultural) שבו למטפלת ולמטופלת רקע תרבותי שונה – במקרה זה, מטפלת יהודייה ומטופלת שהיא ילדה ערבייה-פלסטינית, על רקע הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הילדה (להלן: א'), בת למשפחת סייעני שירות הביטחון הכללי ("משתפי פעולה"), מתגוררת עם הוריה במרכז הארץ, ולומדת בשפה העברית. הטיפול ארך ארבע שנים לסירוגין, ובמהלכו עלה הסכסוך הפנימי שא' שרויה בו, במציאות הכופה עליה קונפליקט חיצוני ופנימי של זהות. הטיפול התבסס על שתי גישות: (1) הגישה ההתייחסותית למרחב הטיפולי הבין-אישי – גישה הרואה במרחב זה מקום שנחשפים ונפגשים בו עולמם הפנימי והממשי של המטפל והמטופל; (2) גישת הכשירות התרבותית (Cultural competence ) – מתמקדת בשוני התרבותי שבין המטפל למטופל. בהקשר זה ההתמקדות הייתה בתיאוריות העוסקות בטיפול אתנו-תרבותי, בעיקר אלה העוסקות ברקע ההיסטורי של המטופלת ובדפוסי ההעברה הייחודיים לטיפול כזה. הטיפול האתנו-תרבותי יוצג דרך תיאור מקרה זה, מתוך התמקדות ביחסי ההעברה הייחודיים שהתפתחו ביני כמטפלת לבין הילדה והושפעו מצד אחד מחוויית הנבדלוּת האתנית, התרבותית, הדתית, ההיסטורית והחברתית של א' כיום, ומנגד – מחוויית האחרוּת שלי בילדותי, כבת למהגרים. בתיאור יודגש כיצד תשומת הלב להיבטים אתנו-תרבותיים אלה תרמה לקידום הטיפול ולהתפתחות באישיותה של המטופלת מדמות של "ילדה טובה" ומרצה, מוקפת חברות יהודיות ומתכחשת לזהותה הערבית, דרך ההתחברות אל כאב העקירה מתרבות אחת לאחרת והצורך להתמזג בתרבות החדשה על הקשריה הפוליטיים, ועד ההכרה בייחודיות זהותה התרבותית אל מול זו שלי. תשומת הלב להעברה ולהעברה הנגדית האתנו-תרבותית תרמה להבנת התהליכים המתרחשים בחדר הטיפול לעומקם ואפשרה גדילה והתרחבות – הן שלי כמטפלת והן של הילדה כמטופלת (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 9-27 |
Number of pages | 19 |
Journal | בין המילים |
Volume | 17 |
State | Published - 2020 |
IHP Publications
- ihp
- Cultural competence
- Cultural pluralism
- Jewish-Arab relations
- Therapist and patient
- Transference (Psychology)