אוויר(ה) של שיתוף בעת ריחוק חברתי: לקחים מהטמעת שירותי שיתוף ארגוניים של חיל האוויר ברשת האזרחית בזמן משבר הקורונה

אושרי בר-גיל, ליאור שפיגלר

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

רק זה מציע המלצות להטמעת מערכות מידע בזמן חירום. מוצגת המשגה לאופן שבו ארגונים מתמודדים עם משברים דרך אימוץ של פתרונות טכנולוגיים לניהול ידע, החל מבחירת טכנולוגיה, דרך בניית יכולת בקרב המשתמשים, דפוסי התארגנות המקדמים ובולמים את אימוץ הטכנולוגיה והמדיניות הארגונית שיכולה לקדם פתרונות אלו. הפרק מתבסס על חקר מקרה של הטמעת שירות 'מיקרוסופט טימס' (Teams) בחיל האוויר, לטובת שיפור יכולת העבודה בזמן משבר הקורונה תחת הנחיות ריחוק חברתי. הפרק מפרט את הצורך שנוצר והפתרון שנבחר, הבסיס התיאורטי להטמעה - בדגש על נושאים של מוטיבציה, סוכני שינוי ומודלים להטמעה; לאחריו, מפורטת שיטת איסוף המידע וניתוח הנתונים - שכללה סקרים, תצפית משתתפת בצוותי עבודה ונתוני שימוש במערכת; וכלה בניתוח המידע וממצאים ישירים שונים העולים מהנתונים, עמידה בדרישות הסופיות ('השורות התחתונות') במענה לצורך של רציפות תפקודית, בציפיות המפקדים ובשביעות הרצון של המשתמשים. בפרק הדיון אנו מרחיבים את העיסוק בממצאים מתוך המקרה לעיל ודנים בהשלכות ובתובנות על הטמעה בשעת חירום. אנו מציעים כי הטמעה מוצלחת של מערכת מידע, בייחוד בעת משבר, יכולה להגדיל את סיכויי הצלחתה דרך הקפדה על שלושה מרכיבים מרכזיים: 1. מאפייני המערכת - אפקטיבית, מקושרת, ידידותית למשתמש וניתנת להגדלה והכללה (אמינ"ה). 2. מסוגלות טכנולוגית של ההנהלה והמשתמשים. 3. שימוש במתודת הטמעה סדורה כבסיס לתוכנית מגירה גמישה (למשל - מודל מקלד"ת).
Original languageAmerican English
Title of host publicationניהול ידע בישראל 2021
Subtitle of host publicationהתמודדות של ארגונים במצבי משבר ובעיתות חירום
Editorsמוריה לוי
Publisherפורום ניהול הידע בישראל
Pages30-57
StatePublished - 2021

Cite this